PortiGate: specifieke voorwaarden
Definities
- Contract: staat voor de Bijzondere Voorwaarden en de Specifieke Voorwaarden.
- Netwerk: staat voor het virtuele netwerk, gebruikt voor de levering van de Portima- service aan de Klant, met uitzondering van de verbindingen.
- Post van de Klant: informaticapost waarop de service PortiGate is geïnstalleerd.
- Derden: staat voor elke natuurlijke of rechtspersoon die geen partij is in het PortiLink PortiGate-Contract, behalve indien uitdrukkelijk beding van het tegendeel.
Artikel 1 – Productomschrijving
PortiGate is een software waarmee een beveiligde verbinding kan worden opgezet tussen de Klant en het netwerk van Portima. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een Internet-breedbandverbinding die de Klant bij een andere Internet Service Provider dan Portima heeft afgesloten.
Teneinde het dataverkeer dat via het Internet wordt getransporteerd te beschermen tegen ongeoorloofde toegang, wordt er een beveiligde verbinding opgezet tussen de Klant en het netwerk van Portima via een door Portima gekozen technologie. De authentificatie van de Klant op het netwerk van Portima gebeurt aan de hand van een gebruikersnaam en paswoord. De installatie gebeurt door de Klant. Eenmaal verbonden met het netwerk van Portima heeft de Klant toegang tot de toepassingen op het netwerk van Portima waarvoor hij een Contract heeft afgesloten.
Artikel 2 – Informatieplicht
De Klant erkent uitdrukkelijk dat hij volledig werd ingelicht over de kenmerken van de toepassing en verklaart dat Portima zijn informatieplicht ten aanzien van de Klant naar behoren heeft vervuld.
Informatie over de evoluties van de toepassing en van de eruit voortvloeiende technische vereisten voor het optimaal gebruik ervan zal regelmatig door Portima worden gepubliceerd op zijn extranet BEN of via om het even welk ander medium van zijn keuze. De Klant verbindt er zich toe om die informatie te raadplegen en zich, indien nodig, daaraan aan te passen.
Artikel 3 – Keuze van hardware en software
Voor de ondertekening van het onderhavige Contract verklaart de Klant kennis te hebben genomen van de technische vereisten (hardware & software) voor het gebruik van PortiGate. De conformiteit van de infrastructuur van de Klant valt volledig onder de verantwoordelijkheid van deze laatste. De Klant erkent dat de evolutie van PortiGate wijzigingen met zich kan meebrengen met betrekking tot de technische vereisten.
Voor het gebruik van PortiGate moet de Klant voorzien in o.a. de uitrusting van een internet breedbandverbinding, alsook zelf instaan voor de bescherming van het lokale netwerk. Daarnaast is een minimale installatie van de SSL Tunneling software vereist teneinde te connecteren met het netwerk van Portima.
Artikel 4 – Indexering van de prijs
De prijzen worden jaarlijks geïndexeerd en dit voor het eerst in januari 2022. De indexatie zal gebeuren overeenkomstig artikel 57 van de wet van 30 maart 1976 betreffende de economische herstelmaatregelen, waarbij de Agoria-index zal worden toegepast, met als referentiewedde deze van het nationale gemiddelde, en dit volgens volgende formule:
Vy = Vy-1 (0,2 + 0,8 Sy-1/Sy-2)
Waarbij :
Vy = Bedrag dat bepaald is voor het in aanmerking te nemen jaar
Vy-1 = Bedrag dat resulteerde uit de voorgaande herziening van de prijzen (bij de eerste herziening zal Vy-1 overeenstemmen met de prijzen die zijn vermeld in de bijzondere voorwaarden)
Sy-1 = Bedrag van de referentiewedde gepubliceerd door Agoria voor de maand december die voorafgaat aan het betrokken jaar;
Sy-2 = Bedrag van de referentiewedde gepubliceerd door Agoria voor de maand december die voorafgaat aan voorafgaande herziening van de prijzen (bij de eerste herziening stemt Sy-2 overeen met de referentiewedde gepubliceerd door Agoria voor de maand december 2019).
Artikel 5 – Duur
Het Contract wordt telkens aangegaan voor een duurtijd van 1 jaar. Zonder tegenbericht van een der partijen via een aangetekend schrijven 3 maanden voor de afloopdatum van het Contract, wordt het stilzwijgend verlengd voor een volgende periode van 1 jaar.
Artikel 6 - Betaling
Tenzij anders overeengekomen tussen de partijen, stuurt Portima zijn maandelijkse factuur met betrekking tot de huidige periode in de loop van de maand en desgevallend een pro rata van de voorgaande maand in geval van een opstart. De eerste maand van gebruik van PortiGate zal aan het kantoor gefactureerd worden pro rata het aantal verlopen dagen te rekenen vanaf de dag dat de installatiecode naar de makelaar per e-mail is verstuurd. De betaling van de facturen moet uiterlijk geschieden binnen een termijn van 30 dagen na de factuurdatum.
Artikel 7 – Achterstallen en niet-betaling
Elke betaling, geheel of gedeeltelijk, die niet gebeurd is op de vervaldag; geeft automatisch en zonder voorafgaande aanmaning, recht op verwijlintresten ten belope van de wettelijke interest. Bij gebreke aan betaling op de vervaldag van het geheel of een gedeelte van de uitstaande vorderingen zal Portima aan de Klant een eerste herinnering sturen. Ingeval wordt vastgesteld dat niet binnen een periode van ten minste 15 dagen de wanbetaling is opgeheven, zal Portima aan het kantoor een tweede herinnering sturen, dit bij aangetekende zending. Portima behoudt zich het recht om de rappelkosten door te rekenen aan de Klant.
De gehele of gedeeltelijke niet-betaling van de verschuldigde bedragen, dit na verloop van een termijn van 15 dagen te rekenen vanaf de tweede herinnering, kan, naast de toepassing van de algemene voorwaarden van Portima, leiden tot de opschorting van de toegang tot de diensten, en dit tot alle verschuldigde bedragen betaald zijn, inclusief verwijlintresten en eventuele kosten, onverminderd een eventuele vordering tot schadevergoeding door Portima en het recht van Portima om het Contract te verbreken.
Artikel 8 – Onderhoud van de toepassing
8.1 Correctief onderhoud
De Klant en Portima erkennen dat de toepassing fouten kan bevatten die nog niet ontdekt en geïdentificeerd zijn. Portima verbindt er zich toe om alle inspanningen te leveren om fouten te corrigeren zoals hierna gestipuleerd. Elke fout moet aan Portima gemeld worden. In voorkomend geval wordt de fout gecorrigeerd door Portima. In het geval van een blokkerende fout zal Portima hetzij een oplossing leveren om de fout te omzeilen, of zorgen voor een tijdelijke correctie, met bijbehorende gebruiksaanwijzing.
8.2 Evolutief onderhoud
De Klant aanvaardt uitdrukkelijk dat Portima, indien hij dat wenst, kan overgaan tot de vervanging van de huidige versie van de toepassing door een nieuwe versie.
In zo’n geval zal Portima vooraf de Klant daarvan verwittigen en desgevallend de nodige documentatie bezorgen via het door Portima gekozen medium (publiekmak¬ing op het BEN-extranet, elektronische post, gewone post of telefax).
De Klant aanvaardt dat de verandering van versie van de toepassing kan leiden tot een tijdelijke opschorting van de
mogelijkheid om de toepassing te gebruiken.
Artikel 9 – Pannes
Bij eventuele onderbreking van de service, zal Portima reageren binnen de kortst mogelijke termijn, m.n. binnen de 4 uren tijdens de werkuren (van maandag tot vrijdag tussen 08u00 en 17u30).
Artikel 10 –Verantwoordelijkheid
Portima is onderworpen aan een middelenverbintenis inzake de uitvoering van het onderhavige Contract.
In geval van onbeschikbaarheid van de productieomgeving van de toepassing door een oorzaak waarvoor Portima verantwoordelijk is, kan de Klant enkel het herstel van een eventuele schade vorderen voor zover de onbeschikbaarheid van de toepassing, tijdens de werkdagen en doorlopend, 48 uren lang heeft aangesleept na de kennis¬geving van het ondervonden probleem aan Portima door de Klant.
In elk geval kan Portima niet aansprakelijk worden gesteld en zal geen enkele schade¬vergoeding verschuldigd zijn aan de Klant in de volgende situaties:
- wanneer de door de Klant gevorderde schade zou voortvloeien uit een verkeerde uitvoering of niet-naleving (geheel of gedeeltelijk) van diens verplichtingen ;
- wanneer de door de Klant gevorderde schade zou voortvloeien uit een niet-conform gebruik van de toepassing ;
- wanneer de gevorderde schade, in haar ontstaan of haar omvang, zou voortvloeien uit de effecten van een computervirus of ongeoorloofde toegang van een Derde ;
- wanneer de gevorderde schade verband houdt met e-commerce, de hosting van sites en de beveiliging van netwerken ;
- wanneer de gevorderde schade verband houdt met de onbeschikbaarheid of stor¬ing van het telecommunicatienetwerk of van het netwerk van Portima ;
- wanneer de gevorderde schade verband houdt met de onbeschikbaarheid of storing van het telecommunicatienetwerk van de leverancier van de internet breed¬bandverbinding bij de Klant ;
- wanneer de geclaimde schade verband houdt met lokale problemen inzake de hardware en/of software van de Klant.
In elk geval is de verantwoordelijkheid van Portima beperkt, per schadegeval en per jaar, tot een bedrag gelijk aan 30% van de jaarlijkse bedragen die door de Klant aan Portima worden betaald in uitvoering van het onderhavige Contract.
De Klant draagt de verantwoordelijkheid omtrent alle ingebrachte informatie via de toepassing waarbij gebruik wordt gemaakt van het elektronisch certificaat dat het kantoor van de Klant identificeert en door Portima is afgeleverd aan de verant¬woordelijke van het kantoor van de Klant.
Portima verbindt er zich toe om de Klant bijstand te verlenen, met name telefonisch.
Artikel 11 – Bijstand
Portima verbindt er zich toe om de Klant bijstand te verlenen, met name telefonisch, in het kader van het gebruik van de toepassing.
Bij connectiviteitsproblemen kan er slechts gedeeltelijk bijstand worden verleend. De aard en de oorzaak van het probleem zijn hierbij bepalend. Onbeschikbaarheid van het breedbandnetwerk van de andere Internet Service Provider dan Portima, leidt tot de onmogelijkheid van Portima om het probleem op te lossen.
Bij een eventuele blokkering tijdens de installatie door de Klant, heeft Portima het recht om de bijstand te beperken en een betalende interventie ter plaatse voor te stellen aan de gekende installatieprijs.
Artikel 12 – Opschorting en einde van het Contract
12.1. Opschorting van het Contract
Na voorafgaande verwittiging van de Klant door middel van een aangetekende brief kan Portima tijdelijk het gebruik van PortiGate en aldus de toegang tot het netwerk van Portima schorsen in geval van de niet-betaling, op de vervaldag, van de facturen die door Portima werden opgesteld in uitvoering van de onderhavige overeenkomst. Er kan in geen geval enige schadevergoeding worden gevorderd ten gunste van de Klant.
Elke reden van opschorting die niet wordt verholpen binnen 30 dagen na de opschorting geeft Portima het recht om de onderhavige overeenkomst te verbreken en dit onverminderd artikel 12.2 van de onderhavige overeenkomst.
12.2. Einde van het Contract
Elke partij kan het onderhavige Contract beëindigen mits een vooropzeg van drie maanden per aangetekend schrijven aan de andere partij. Tijdens het eerste jaar kan het Contract niet vroegtijdig worden beëindigd, tenzij door betaling van de resterende periode.
Bij de niet-naleving door één der partijen van de verplichtingen die voorzien zijn in het onderhavige Contract, en waaraan niet is verholpen binnen een termijn van 30 dagen na een aangetekend schrijven waarin de tekortkomingen worden gemeld aan de andere partij, kan de kennisgevende partij het Contract verbreken onder voorbehoud van alle schadevergoedingen en intresten waarop ze aanspraak zou kunnen maken.
Het Contract wordt opgezegd van rechtswege ingeval van faillissement van de Klant. Bij stopzetting erkent de Klant de software van zijn hardware te verwijderen.
Artikel 13 – Wet van toepassing en rechterlijke bevoegdheden
Het sluiten, toepassen, interpreteren, uitvoeren en, algemeen, elk geschil met betrekking tot het onderhavige Contract vallen uitsluitend onder het Belgisch recht.
Alleen de Brusselse rechtbanken zijn bevoegd.
Artikel 14 – Diverse bepalingen
14.1. Het onderhavige Contract wordt gesloten omwille van de persoon van de Klant. De rechten zijn dus volledig onoverdraagbaar.
14.2. Portima behoudt zich het recht voor om aan dit Contract, de aanhangsels en de bijzondere voorwaarden alle wijzigingen aan te brengen die hij nuttig acht. Die wijzigingen zullen worden beschouwd als zijnde aanvaard door de Klant indien deze, binnen de termijn van een maand vanaf de dag van kennisgeving van de wijzigingen, niet uitdrukkelijk heeft laten weten dat hij niet akkoord gaat met de inhoud van de wijzigingen.
Bij niet-akkoord vanwege de Klant, naar behoren bevestigd aan Portima per aangetekend schrijven met ontvangstbewijs, zal het onderhavige Contract verbroken worden na een termijn van drie maanden, met ingang vanaf de dag waarop Portima de kennisgeving van het niet akkoord van de Klant heeft ontvangen.